• Noi suntem

  • Suntem membri :

  • Realizam ziarul:

  • Yahoo Mess ID:

    asus_suceava
  • E-mail:

    asus_suceava@yahoo.com
  • Telefon:

    0753 595 452

    0745 600 494

  • Sediu:

    USV Campus, Căminul nr. 2, camera 17 (parter).

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 17 other followers

  • Top articole

  • Advertisements

Legea Educatiei

Dupa cum probabil ati aflat din presa locala, A.S.U.S. se alatura miscarii studentesti ANOSR – Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania si incepem protestele impotriva legii educatiei. Acesta lege nu numai ca nu a tinut cont de opiniile studentilor dar contine o serie de prevederi total inacceptabile. In randurile urmatoare vom incerca sa va prezentam pe scurt “CE NE DOARE!”:

Drepturi sociale

1.  Burse pentru studenti

In primul rand, pentru a beneficia de o bursa, trebuie de acum sa demonstram o “comportare exemplara”. Din perspectiva noastra, situatia asta ne aminteste de cele dinainte de 89’! Aceste atribute lasa loc de o serie de incalcari a drepturilor studentilor, situatii cu care ne-am mai confruntat

Art. 11  (3) Statul sprijina elevii si studentii cu performante scolare si universitare, care au o comportare
exemplara si dovedesc motivatie si rezultate remarcabile în educatia si formarea lor profesionala sau în activitați culturale si sportive

In al doilea rand, in acest moment, nu exista in proiectul de lege nicio clarificare asupra burselor studentesti. Exista riscul ca acestea fie sa fie diminuate fie eliminate in contextul unei crize economice sau a unei politici nationale de a nu mai sprijini studentul. ANOSR a venit cu o propunere, propunere ce initial a fost acceptata de catre ministru si pe care o vom sustine in continuare!

(7’)Studenţii beneficiază de burse indexate. Acestea se impart in: burse de performanta sau merit, pentru stimularea excelenţei şi burse  sociale, pentru susţinerea financiară a studenţilor cu venituri reduse. În cazul burselor sociale, alocaţia bugetară trebuie să acopere un minim de masă şi cazare.
(6”) Bursele sociale şi bursele sociale ocazionale sunt cumulative cu alte forme de burse.
(6”’) Universitatile vor suplimenta fondul de burse prin venituri proprii extrabugetare.

Nu in ultimul rand, NU mai exista nicio prevedere cu privire la bursele studentilor basarabeni.

2. Transport in comun

In acest moment, in multe centre universitare, studentii beneficiaza de reduceri pana la 100% pe transportul in comun. Conform propunerii legii, studentii vor putea sa beneficiezen doar de reduceri pana la 50% si doar in timpul anului universitar!

Art. 186 (2) În timpul anului scolar, studentii beneficiaza de tarif redus cu 50% pe mijloacele  de transport local în comun, transportul intern auto, feroviar si naval.

3. Taxe

In acest moment, legea promoveaza multe taxe universitare. ANOSR a solicitat gratuitatea acestor servicii pentru ca sunt fundamentale si pentru ca orice student trebuie sa aiba acces la ele! Mai mult, orice document care atesta statutul de student trebuie sa fie eliberat GRATUIT!
Propuneri ANOSR:

(13’)Toate actele de studii eliberate de universitate precum si cele care atesta statutul de student (adeverinte, carnete, legitimatii) se elibereaza in mod gratuit.

Art. 183b) principiul dreptului la asistenta si la servicii complementare gratuite în învatamântul superior  exprimat prin: consilierea si informarea studentului de catre cadrele didactice, în afara  orelor de curs, seminar sau laboratoare; consilierea în scopul orientarii profesionale;  consilierea psihologica, cont email, acces la baza de date specifice domeniului si la cea  referitoare la situatia scolara personala.

4. Camine, cantine

Statul trebuie sa subventioneze caminele si cantinele iar subventia sa fie indexata anual! Pentru ca universitatile nu asigura locuri de cazare pentru toti studentii, acestia trebuie sa beneficieze de subventie chiar daca aleg alta forma de cazare!
Caminele NU trebuie sa constituie surse de profit pentru universitate! Taxele trebuie sa fie in conformitate cu costurile REALE
Propunere ANOSR:

(11) Cheltuielile de întretinere a internatelor, căminelor și cantinelor universitătilor sau institutiilor de învătământ publice, destinate studentilor, se acopera prin subventii indexate anual cu inflatiei acordate din bugetul de stat, si se completeaza din veniturile proprii ale institutiilor deînvătământ respective. Subvenţii vor fi acordate şi studenţilor care aleg altă formă de cazare decât căminele instituţiilor de învăţământ superior.
(11′) Caminele sunt unitati non profit.

5. Accesul la informatii

Nu de putine ori ne-am confruntat cu situatii in care “regulile se schimba in timpul jocului”. Ne trezim fie cu modificari de regulamente fie cu mariri de taxe in timpul anului universitar. Pentru ca trebuie sa fim informati din timp de aceste modificari mai ales in cazul examenelor de licenta sau a diferitelor taxe, ANOSR a propus urmatoarele articole:

Art. 126 (2) Senatul fiecarei institutii de învatamânt superior aproba anual, înainte de începerea anului universitar, regulamentul privind activitatea profesionala a studentilor, calendarul şi condiţiile de derulare a activitatilor educationale precum şi taxele specifice serviciilor de învăţământ şi conexe.
(3) Modificările condiţiilor menţionate la alin. 2 realizate în cursul anului universitar vor opera numai începând cu anul universitar următor.
Art. 181  (3) În urma admiterii într-un program de studii, între student si universitate se încheie un contract în care se specifica drepturile si obligatiile partilor. Contractul de studii nu poate fi modificat pe parcursul anului universitar.

Accesul studentilor la invatamantul superior este valabil pentru toate categoriile sociale, drept urmare studentilor cu dizabilitati trebuie sa li se asigure toate conditiile necesare parcurgerii in conditii normale a programului universitar!
Propunere ANOSR:

„Studenţii cu dizabilităţi fizice au dreptul să aibă căi de acces în totalitatea spaţiilor universitare, şi locuri special amenajate pentru desfăşurareanormală a activităţilor academice, cât şi a celor sociale şi culturale.”

Drepturi educationale

1. Flexibilitate

Studentul trebuie sa-si aleaga propriul traseu educational! Planul de studiu trebuie sa fie flexibil si sa permita studentului sa-si aleaga materii optionale din toate cursurile unei universitati.
In acest sens, ANOSR a propus:

(7)Un procent minim de 20% din creditele aferente unui program de studiu pot fi folosite de student pentru a contracta materii optionale, alese din oferta aferenta institutiei de invatamant superior. Competentele dobandite in urma contractarii acestor materii vor fi trecute pe suplimentul de diploma al studentului.

In acest moment, legea ingradeste dreptul studentilor de a parcurge doi ani de studii intr-unul. Fiecare student trebuie sa aiba acces la aceasta oportunitate! Studentii la master nici macar nu au aceasta posibilitate!
Articolul actual specifica:

Art. 140 (3) Un procent maximum de 5% din numarul studentilor la zi, pot parcurge, cu aprobarea  Consiliului Facultatii, doi ani de studii într-un singur an, cu exceptia ultimului an  de studii, în conditiile prevazute de regulamentele de organizare si desfasurare a programelor  de studii si cu respectarea legislatiei în vigoare.

2. Transferuri

Sistemul de finantare propus de lege NU mai permite studentului sa se transfere de la o universitate la alta pe un loc de la buget!
Articol lege:

(3) O persoana poate fi admisa si înmatriculata ca student concomitent la cel mult doua programe de studii, indiferent de institutiile de învatamânt care le ofera. Orice subventie financiara sau bursa din fonduri publice se acorda, conform normelor legale în vigoare, numai într-o singura
institutie de învatamânt superior, pentru un singur program de studii.

Completare ANOSR:
(3’) In cazul studentilor care se transfera intre universitati sau programe de studii, subventiile urmeaza studentul.

3. Mobilitate interna

Acest tip de mobilitate lipseste din peisajul academic romanesc precum si din prezenta lege! Studentul trebuie sa fie acceptat doar de universitatea la care merge in mobilitate!
Propunere ANOSR:

“In cazul mobilitatilor interne ale studentilor, accesul se face pe baza acceptului universitatii la care isi doreste sa studieze studentul. Aceasta se completeaza prin prevederi ale Cartelor universitare.”

Reprezentarea studentilor

In primul rand, legea trebuie sa garanteze INDEPENDENTA structurilor de reprezentare. Conducerile universitatii/facultatii NU trebuie sa se implice in alegerea studentilor reprezentanti. Mai mult, fiecare student trebuie sa aiba dreptul NEINGRADIT de a alege si a fi ales!
Propunere ANOSR:

Art. 184 (2) Alegerea a studenților reprezentanți intră în autonomia universitară, fără implicarea conducerii universității/facultății în deciderea formei de reprezentare sau în organizarea procesului electiv.
(2’’)Instituţiile de învăţământ superior nu au dreptul de a condiţiona statutul de student reprezentant.

Conform noii legi, studentii NU fac parte din consiliul de administratie! Prezenta studentilor in Consiliul de administratie este cel mai important mecanism in reprezentarea studentilor!
Propunere ANOSR:

Art. 190  (7) Rectorul, prorectorii, decanii, directorul general administrativ şi un student stabilit de reprezentanţii studenţilor în senat formeaza consiliul de  administratie al universitatii.

Se pare ca studentii sunt exclusi din foarte multe structuri locale si nationale. Desi la nivel declarativ suntem parteneri in comunitatea academica, intentiile reale sunt altele.
Studentii au nevoie de mecanisme prin care sa-si apere drepturile!

Propuneri ANOSR :
Sa fim reprezentati in TOATE comisiile universitatii :

Studentii, in calitate de parteneri cu drepturi egale ai comunitatii academice, trebuie sa fie reprezentati in toate comisiile universitatii si in special in birourile de consilii/senate.

Articole care blocheaza reprezentarea studentilor:

Art. 115  (2) Constatarea încalcarii de catre o instituție a obligațiilor prevazute la art. 114 se face de catre Consiliul de Etica si Management Universitar din care fac parte 3 reprezentanți numiți de catre Consiliul Național al Rectorilor, 3 reprezentanți numiți de catre MECTS si câte un reprezentant numit de catre ARACIS, CNFIS, CNCSIS.

Art. 174  (3) Aplicarea metodologiei de ierarhizare si clasificare intra în raspunderea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si este realizata de catre un consortiu format din: ARACIS, CNCSIS, CNATDCU si de un organism international selectat pe baza de competitie.

Advertisements
Previous Post
Leave a comment

1 Comment

  1. Iulia Haj

     /  12/05/2010

    Dupa cum vedeti situatia e extrem de grava! Ni se incalca foarte multe drepturi, suntem desconsiderati! De ce sa platim noi studentii pentru erorile din sistem? Sa ni se reduca atatea lucruri necesare precum bursa, transportul in comun, dreptul la educatie de calitate si sa ne urce taxele. Voi fi prima care isi va exprima parerile prin protest! Alta cale nu este, din pacate! Educatia pentru mine e prioritara!

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

  • Parteneri de încredere:

  • Arhiva: